Χρήσιμες Πληροφορίες

1

Τι πρέπει να γνωρίζετε για τα υποβρύχια φώτα

1. Αποκτούν συνεχώς μεγαλύτερη σκοπιμότητα, σε σημείο που θα ενταλθούν ως standard στοιχεία του σκάφους. Σε αυτό συνετέλεσε σημαντικά η εμφάνιση των Led, καθώς είναι ισχυρές φωτοπηγές, εξαιρετικής λαμπρότητας, και δεν απαιτούν παρά ελάχιστη κατανάλωση ρεύματος σε σχέση με τις συμβατικές πηγές.
Είναι χρήσιμα, ιδίως σε νυχτερινή πρόσδεση σε ¨άγνωστα νερά¨, για ενδεχόμενες επισκευές το βράδυ σε τιμόνι ή σε άξονα, προσφέρουν ασφάλεια σε κολύμβηση, προσελκύον ψάρια σε ψάρεμα τη νύχτα, αλλά και το σημαντικότερο για πολλούς, την ομορφιά που προσφέρουν με την υποθαλάσσια νυχτερινή φωταγώγηση της θάλασσας και σκάφους.

2. Η επιλογή αν θα είναι τύπου Thru Hull ή Hull, που σημαίνει στην πρώτη περίπτωση ότι διατιτραίνουν τη γάστρα ενώ στη δεύτερη τοποθετούνται επί αυτής, είναι κάτι που έχει σχέση με την προτίμηση του υποψήφιου αγοραστή. Στην πρώτη περίπτωση (Τhru hull) πρέπει να υπολογίζεται ότι τα φωτιστικά αυτά, παρά το θεωρούμενο μειονέκτημα της μεγάλης οπής εισόδου τους, έχουν το πλεονέκτημα ότι επισκευάζονται εύκολα με μικρό κόστος, (ειδικά στα μοντέλα μας χωρίς να περάσει νερό στο εσωτερικό ), ενώ στη δεύτερη περίπτωση (τύπου Ηull) συνήθως χρειάζονται αντικατάσταση με όμοια (συνήθως αφού το σκάφος βγει στην ξηρά). Κάθε τύπος έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Τα τύπου Τhru hull, μπορεί επίσης να είναι πιο ακριβά, αλλά είναι πιο ¨σίγουρα και μακροχρόνια¨.

3. Για την επιλογή του χρώματος του εκπεμπόμενου φωτός, οι αποχρώσεις του μπλε της θάλασσας (Royal Blue - Blue) προσφέρουν κυρίως ομορφιά, ενώ του λευκού (Cool White – Natural White), οπτική διεισδυτικότητα. Οι αποχρώσεις του γαλάζιου (Ιce blue ή Αqua Blue – γαλαζοπράσινο) είναι κάτι ενδιάμεσο. Η επιλογή κι εδώ εξαρτάται πάλι από τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του υποψήφιου αγοραστή, αν δηλαδή η χρήση τους θα είναι για ασφάλεια ή ομορφιά ή και τα δυο εν μέρει.

4. Για την απρόσκοπτη λειτουργία τους, τα υ/β φωτιστικά πρέπει κατά διαστήματα να καθαρίζονται. Το φως ευνοεί τη σύνθεση θαλάσσιων μικροοργανισμών που καλούνται ¨Άλγη¨ και οργανωμένη γίνεται ¨τραγάνα¨. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να περιορίζεται στα υ/β φωτιστικά η απόδοσή τους, και να υπερθερμαίνονται. Το γεγονός αυτό μειώνει το προσδόκιμο της ζωής των φωτοπηγών. Για να μη συμβεί αυτό, σε περίπτωση που δεν καθαρίζονται και παραμένουν καλυμμένα από ¨τραγάνα¨, τα μοντέλα μας που ενδέχεται να το υποστούν (συνήθως τα πολύ φωτεινά), φέρουν θερμικό σύστημα αυτόματης διακοπής της λειτουργίας τους σε περίπτωση υπερθέρμανσης, και επαναλειτουργούν όταν η θερμοκρασία πέσει. Αυτό αποτελεί και προειδοποίηση ότι πρέπει να καθαριστούν.

5. Το κυριότερο πρόβλημα στα υ/β φωτιστικά είναι η στεγανοποίησή τους. Είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί σε αυτό το θέμα, χρησιμοποιώντας διπλού και τριπλού είδους στεγανοποίηση. Αυτή συνίσταται τόσο από τα συμβατικά μέσα (πχ. O ring, μονωτικά στεγανοποιητικά τύπου θαλάσσης), όσο και από υγρό γυαλί χυμένο επάνω στο τζάμι που συνήθως το καλύπτει σαν ¨σεντόνι¨.

6. Σε σχέση με την προτιμητέα ισχύ των φωτιστικών, αυτή εξαρτάται πρωτίστως από την απόδοση των Led σε φωτεινότητα (Lumen/Watt). Διαφορετικά αποδίδει φως ένα Led 50 Lm/Watt, από ένα των 100 Lm/Watt, καθώς το δεύτερο ¨φέγγει¨ διπλάσια. Προτιμάμε να χρησιμοποιούμε τα πλέον φωτεινά Led με τη μικρότερη δυνατή ισχύ. Τα φωτιστικά μας κυμαίνονται σε φωτεινότητα πάνω από 100 Lm / Watt) που φτάνει σε ορισμένα τα 174 Lm/Watt (!!) με Led τελευταίας τεχνολογίας (COB) προερχόμενα από τους πλέον αξιόπιστους κατασκευαστές (Cree, Bridgelux, κ.α). Κατά τον τρόπο αυτό πετυχαίνουμε τη μεγαλύτερη φωτεινότητα με τη μικρότερη ισχύ. Έτσι δίνουμε και μια απάντηση στο ¨γιατί τα Vega φωτίζουν περισσότερο¨, έχοντας την ίδια κατανάλωση σε σχέση με ορισμένα άλλα.

7. Σχετικά με το προτιμότερο άνοιγμα της φωτεινής δέσμης (μοίρες – γωνία φωτιστικού κώνου), θεωρούμε το ευρύ άνοιγμα της δέσμης (πχ. 115-120°) πιο πρακτικό, καθώς και στον καθρέφτη ενός ταχύπλοου να τοποθετηθεί το φωτιστικό μπορεί να φωτίσει ως το βυθό κατά την αγκυροβόληση του σκάφους. Μικρές γωνίες εκπομπής (πχ. 30 - 60°) δεν τις θεωρούμε τόσο πρακτικές, εκτός αν είναι για ειδικό σκοπό (πχ. για εντοπισμένο φωτισμό σε βάθος). Ούτε φακούς και κάτοπτρα τα θεωρούμε σημαντικά, καθώς συνήθως χρησιμοποιούνται για να ενισχύσουν φαινομενικά τον ανεπαρκή φωτισμό της φωτοπηγής.

8. Όσον αφορά την απαίτηση σε ρεύμα (Αμπέρ), αυτή ως γνωστόν προσδιορίζεται από τον τύπο: Αmpere=Watt/Volt. Πράγμα που σημαίνει ότι, αν ένα φωτιστικό έχει ισχύ 50 Watt και δουλεύει στα 12 Volt, η απαίτηση σε ρεύμα είναι: 50:12 = 4,16 Α, ενώ στα 24 Volt περιορίζεται στο μισό (50: 24=2,08 Α). Αυτός είναι και ένας λόγος που τα μεγάλα σκάφη και ταχύπλοα χρησιμοποιούν 24 Volt στα ηλεκτρικά τους. Πέραν αυτού, το γεγονός της μικρής ισχύος – μεγάλης φωτεινότητας, που σημαίνει με λιγότερη ενέργεια αποδίδεται περισσότερο φως, κάνει την απόδοση (Lm/Watt) να παίζει ρόλο καθοριστικό, ειδικά στη θάλασσα. Νοιαζόμαστε ιδιαίτερα για το πρόταγμα ¨μικρότερη κατανάλωση με τη μεγαλύτερη δυνατή ισχύ¨.

9. Γιατί, ειδικά στα bare boat, Timer & Dimmer
Ο ρυθμιστής της φωτεινότητας (Dimmer) είναι σαν τον ρυθμιστή της έντασης στη μουσική. Δεν είναι μόνο για απαιτητικούς, αλλά χρήσιμος, γιατί διαφορετικές είναι οι ανάγκες και του φωτισμού σε κάποιες περιπτώσεις. Στην πρυμνοδέτηση, για παράδειγμα, χρειάζεται το φως να είναι ισχυρό, ενώ στο κολύμπι ασθενές. Κάποιες φορές, λόγω αντοχής των μπαταριών αλλά αναγκαίας συνεχούς φωτιστικής χρήσης, όπως π.χ. στο ψάρεμα, η κατανάλωση ρεύματος χρειάζεται να γίνεται με περιστολή και επιτυγχάνεται μόνο με dimmer. Επιπρόσθετα, τα φώτα δουλεύουν πιο ¨ξεκούραστα¨, αποδίδοντας μέρος της ισχύος τους. Το χρονοδιακόπτη (Τimer), το θεωρούμε, ειδικά στα bare boat, σχεδόν απαραίτητο. Πολλές φορές τα υ/β φωτιστικά ξεχνιούνται από τους ενοικιαστές αναμμένα, και γίνονται αντιληπτά το επόμενο βράδυ, ό,τι αυτό σημαίνει για τις μπαταρίες. Έχουνε υπάρξει περιπτώσεις που έμειναν αναμμένα περισσότερο από μια εβδομάδα! Για το λόγο αυτό καλό είναι να υπάρχει προ-ρυθμισμένος χρονοδιακόπτης λειτουργίας τους (πχ. για 1-2 ώρες), και μετά αυτά να κλείνουν, και να ξαναλειτουργούν μόνο κατόπιν επανα-ενεργοποίησης μέσω του διακόπτη ΟFF/ON), τοποθετημένου, ει δυνατόν, σε κάποιο δυσπρόσιτο ¨κρυφό¨ σημείο του σκάφους ώστε οι πελάτες να μη τον απορυθμίζουν. Ο αριθμός και ο τύπος των Dimmer και των Timer που κατασκευάζουμε για τα μοντέλα μας, εξαρτάται, στα μεν Timer, από την ισχύ των φωτιστικών, στα δε Dimmer, μπορεί να είναι έως και 1 για όλα τα υ/β φωτιστικά σώματα, καθώς στέλνουν απλό σήμα στα Driver (ή τροφοδοτικά) τους.

10. Όσον αφορά τα λεγόμενα τροφοδοτικά ή Driver ή ρυθμιστές του ρεύματος, είναι εξαρτήματα που χρειάζονται τα Led για να δουλέψουν στις προδιαγραφές τους, παρέχοντας σταθερό ρεύμα ορισμένων Αμπέρ. Aυτά τα εξαρτήματα αφ’ ενός θερμαίνονται κατά τη λειτουργία τους, αφ’ ετέρου αποτελούν ένα ακόμη σημείο πιθανής δυσλειτουργίας. Για αυτούς τους λόγους είναι προτιμότερο, ειδικά στα ισχυρά φωτιστικά, να είναι εξωτερικό εξάρτημα και όχι ενσωματωμένο στο φωτιστικό ώστε: α) να μη δθσχεραίνουν την ψύξη της φωτοπηγής, και β) σε περίπτωση δυσλειτουργίας του driver να αντικατασταθεί μόνο αυτό και όχι να απορρίπτεται ολόκληρο το φωτιστικό.

11. Σχετικά με τον αριθμό των φωτιστικών που χρειάζεται να τοποθετηθούν στο σκάφος, εξαρτάται από τι και ποιες περιοχές θέλουμε να φωτίσουμε. Τις αναγκαίες ή ολόκληροτο σκάφος; Μικρά έως μεσαίου μεγέθους σκάφη (6-15 m) δεν φέρουν τις δυνατότητες αλλά και τη σκοπιμότητα να φωτιστούν ολόκληρα, όσο τα ταχύπλοα mega yacht που δουλεύουν επιπρόσθετα συνεχώς γεννήτριες. Για μικρά σκάφη, 2 φωτιστικά στο πίσω μέρος, αρκούν. Για συνήθους έως μεσαίου μεγέθους ιστιοπλοϊκά (10-15 m), χρειάζονται πάλι 2 αλλά ισχυρότερα, μεταξύ άξονα και τιμονιού, που τα θεωρούμε πιο αναγκαία και λειτουργικά. Για μεσαία έως μεγάλα μεγέθη, συστήνονται και 2 ακόμα, μπροστά, κοντά στο Βow Thruster, χρήσιμα και για την άγκυρα. Στα μεγάλα catamaran, μπορούν να μπούνε έως και 8, από 4 σε κάθε πλωτήρα, εμπρός και πίσω, έξω και μέσα. Για ταχύπλοα έως 20 m, αρκούν συνήθως 6, για άνω των 20 ή 25 m, θεωρούμε τα 8. Για πλήρη φωτισμό της γάστρας, υπό τις προδιαγραφές της ευρείας δέσμης (120°), χρειάζεται 1 φωτιστικό / 2,5 m, περίπου, ώστε ο φωτισμός να φαίνεται ομοιογενής.

12. Σε σχέση με την ¨ετήσια¨ συντήρηση των φωτιστικών, όταν το σκάφος βγει στην ξηρά, καλό είναι να καθαριζονται επιμελώς και να γυαλίζονται με μια ειδική αλοιφή, συνήθως σιλικονούχο και αντιμυκητιακή, με σκοπό να περιορίζεται η ρύπανσή τους. Επίσης, μπορούν να βαφτούν με ένα ελαφρού τύπου αντιρρυπαντικό υφαλόχρωμα, αλλά λεπτού πάχους ώστε να μην ελαττώνεται η θερμοαγωγιμότητά τους.
Προσοχή: Απαγορεύεται να ασκείτε κατά τον καθαρισμό του σκάφους επάνω στα φωτιστικά υδροβολή, καθώς ενδέχεται να επηρεάσει δυσμενώς τη στεγανότητά τους.
2

Γιατί Vega...

1. Διότι είναι φτιαγμένα από ανθρώπους της θάλασσας που ξέρουν τις επιζητούμενες ανάγκες των ανθρώπων της θάλασσας: Να έχουν υ/β φώτα ισχυρά, ει δυνατόν μικρά, με κατάλληλο άνοιγμα δέσμης, που να μην προεξέχουν πολύ από το σκάφος. Με καλή υδροδυναμική και ισχυρή κατασκευή ώστε και σε μια αλυσίδα αν προσκρούσουν να αντέξουν. Να χρειάζονται τις λιγότερες και μικρότερες οπές για την τοποθέτησή τους. Και αν είναι δυνατόν, να επιδέχονται επισκευή αν δυσλειτουργήσουν, έχοντας ανταλλακτικά και σε κόστος ώστε να συμφέρει. Επίσης, να υπάρχει η δυνατότητα πρόσθετων αξεσουάρ, που κάνουν τη χρήση τους πιο εύκολη, ασφαλή και προσδιορισμένη. Τέλος, να καλύπτονται με εκτενέστερη εγγύηση καλής λειτουργίας από τη συνηθισμένη (1-2 έτη). Και όλα αυτά να παρέχονται σε συμφέρουσα τιμή αγοράς σε σχέση με την ποιότητά τους. Ελέγξτε, τι από αυτά προσφέρει η κάθε εταιρία.

2. Διότι βρισκόμαστε, κυριολεκτικά και μεταφορικά ¨κοντά σας¨. Τόσο σαν απόσταση ως κατασκευαστική εταιρία, όσο και σαν πρώην επαγγελματίες στο χώρο του yachting, πράγμα που το δεύτερο σημαίνει ότι κατανοούμε τα προβλήματα και τις ανάγκες σας, που δυνατόν να προκύψουν ¨την τελευταία στιγμή¨, ειδικά αν είσαστε επαγγελματίες. Αυτό μεταφράζεται σε κατανόηση και αμεσότητα κάλυψης στα προβλήματά σας. Προοπτική μας είναι να μας θεωρήσετε ¨ανθρώπους σας¨.

3. Τέλος, διότι σε σχέση με τον ανταγωνισμό, θεωρούμαστε, κατά σεμνή έκφραση, τουλάχιστον ¨best value for money¨, και σε ορισμένες περιπτώσεις ¨καλύτεροι και από τα πολύ ακριβότερα ευρωπαϊκά¨. Δεν μας ενδιαφέρει μόνο να προσφέρουμε ποιοτικά προϊόντα, αλλά να διαμορφώσουμε την κουλτούρα των υ/β φωτιστικών. Αυτός είναι ένας ακόμα λόγος που γράφτηκε το συγκεκριμένο κείμενο.

Για κάθε πληροφορία, παρατήρηση ή διευκρίνιση, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας